Kalbant apie vairavimo sąlygas, žiema yra neginčijamai sudėtingiausias ir potencialiai pavojingiausias laikas vairuotojams. Kad šiuo metų laiku jaustumeisi saugiai, o Tavo automobilio valdymas būtų prognozuojamas, būtinos tinkamos žieminės padangos. Šiame straipsnyje Tave supažindinsime su žieminių padangų rūšimis, jų skirtumais ir padėsime pasirinkti Tavo reikalavimus ir naudojimo sąlygas geriausiai atitinkančias padangas.
Žieminių padangų rūšys
Lietuvoje nuo lapkričio 10 d. visi automobiliai privalo būti su žieminėmis padangomis, vis dėlto ne visos žieminės padangos yra vienodos, kaip daugelis galėtų pamanyti. Žiemines padangas pagal gumos sudėtį ir techninius parametrus galima suskirstyti į keturias kategorijas:
- Dygliuotos padangos. Skirtos pačioms ekstremaliausioms žiemos sąlygoms. Gumoje įtvirtinti geležiniai ar aliumininiai dygliai užtikrina sukibimą su sunkiai pravažiuojamais, prisnigtais ir apledėjusiais keliais. Šios padangos bus geriausios, jei gyveni kaimo apylinkėse ar vietose, kur keliai valomi retai, nes važiuojant nuvalyta asfalto danga šios žieminės padangos skleidžia didesnį garsą ir sumažina važiavimo komforto lygį. Daugelyje Europos valstybių, kuriose žiemos yra šiltesnės, važinėti su dygliuotomis žieminėmis padangomis draudžiama.
- Dygliavimui paruoštos padangos. Šias padangas galima įsigyti ir be dyglių. Jų savybės yra panašios kaip ir dygliuotų padangų. Šios žieminės padangos bus geriausias pasirinkimas važiuojant sniegu, tačiau dyglių trūkumas bus juntamas važiuojant stipriai apledėjusiu keliu. Kai kurie dygliavimui paruoštų padangų modeliai, pagaminti iš kietesnės gumos ir kurių protektoriaus blokuose nėra per daug įpjovų (lamelių), gali būti naudojami ištisus metus.
- Skandinaviško tipo padangos. Nedygliuotos padangos iš minkštos gumos. Šios žieminės padangos taip pat neturi dyglių, tačiau minkštesnė guma užtikrina puikias eksploatavimo savybes ir važiuojant apledėjusiu ar snieguotu keliu. Jos pritaikytos žemoms temperatūroms ir sudėtingoms vairavimo sąlygoms, todėl yra pamėgtos Lietuvos vairuotojų. Skandinaviško tipo žieminėms padangoms būdingas žemesnis triukšmo lygis ir didesnis vairavimo komfortas. Jų guma minkštesnė, todėl jos greičiau dyla, tad šių žieminių padangų nereikėtų naudoti vasaros sezonu.
- Europinės arba visiems sezonams tinkamos padangos. Šios bedyglės žieminės padangos yra gamintojų bandymas sukurti alternatyvą vasarinių ir žieminių padangų komplektams. Jos yra populiarios šalyse, kuriose žiemą temperatūra nukrenta iki 0 °C. Smarkiai apsnigtiems ir apledėjusiems keliams šios žieminės padangos tinka mažiau. Geriausią rezultatą pasieksi su šiomis padangomis važiuodamas šlapia ar šlapiu sniegu padengta kelio danga.
Žieminių padangų pasirinkimo veiksniai
Renkantis geriausią žieminių padangų komplektą svarbiausia žinoti, kokiomis sąlygomis šios padangos bus dažniausiai naudojamos.
Miestas, priemiesčio regionai
Keliai Lietuvos miestuose ir aplink juos paprastai gana reguliariai valomi ir barstomi, tačiau dėl intensyvaus snygio ar žemos temperatūros kelio danga tampa slidi. Tokiomis sąlygomis tinkamiausios bus skandinaviško tipo žieminės padangos, užtikrinsiančios gerą sukibimą su snieguota ar apledėjusia danga bei puikias savybes ir mažesnį triukšmo lygį, kai keliai švarūs. Kaip alternatyvą minėtoms padangoms tokiomis sąlygomis galima naudoti ir dygliavimui paruoštas padangas. Jų gumos sudėtis yra kietesnė, todėl jos mažiau dils ant švarios asfalto dangos, tačiau sukibimas ir stabdymo savybės bus prastesnės nei skandinaviško tipo padangų.
Apledėję ir apsnigti kaimo keliai
Jei daugiausiai kilometrų nuvažiuoji užmiesčio ar kaimo keliais, kurie valomi gana retai, geriausias pasirinkimas bus dygliuotos žieminės padangos. Dygliuotos padangos užtikrins gerą sukibimą ir valdomumą važiuojant smarkiai apsnigtais, apledėjusiais keliais. Važiuojant prastesnės kokybės abrazyvine danga jos taip pat bus atsparesnės dilimui.
Sausa ar drėgna kelio danga mieste, greitkeliai, automagistralės
Jei kasdien retokai naudoji automobilį ir važinėji nedidelius atstumus mieste, kur keliai gana švarūs, o danga dažniausiai neapledijusi ir neapsnigusi, gali rinktis europinio tipo žiemines padangas. Šios žieminės padangos taip pat geriausiai tiks kelionei į šiltesnę Europos šalį, kurioje žiema sausesnė ir šiltesnė – daugumoje tokių šalių važinėti dygliuotomis padangomis draudžiama. Šios padangos, palyginti su kitų kategorijų žieminėmis padangomis, pasižymi didžiausiu greičio indeksu, todėl bus geriausios važiuoti Europos magistraliniais keliais. Europinės žieminės padangos yra ekonomiškiausios, nes jomis galima važinėti ištisus metus, nors reikia atsižvelgti į tai, kad jos greičiau dyla ir iš paminėtų padangų yra mažiausiai tinkamos snieguotiems ir apledėjusiems keliams.
Žieminių padangų priežiūra ir tinkamas laikymas
Tinkamai eksploatuojamos ir laikomos kokybiškos žieminės padangos gali būti naudojamos tris sezonus ir ilgiau. Keli specialistų patarimai turėtų padėti jums naudotis jomis kuo ilgiau.
Padangų paruošimas saugojimui
Žiemines padangas ir diskus išmontavus patariama nuplauti ir išvalyti. Lietuvoje žiemą keliai barstomi cheminėmis medžiagomis, kurios ilgą laiką veikdamos gumą pažeidžia padangą ir sumažina jos efektyvumą bei tarnavimo trukmę.
Padangų saugojimas
Žiemines padangas rekomenduojama saugoti tolygioje žemoje temperatūroje (ne žemesnėje kaip +5°C, ir vietoje apsaugotoje nuo saulės spindulių. Negalima žieminių padangų laikyti drėgnoje aplinkoje ar vietoje, kur jas veiktų alyvos ar kitos cheminės medžiagos. Geriausia kiekvieną padangą atskirai supakuoti į tamsų plastikinį maišą, kad ją kuo mažiau veiktų dulkės ir šviesa. Svarbu prisiminti, kad padangas be diskų rekomenduojama saugoti vertikalioje padėtyje (stačias), o sumontuotas ant diskų – horizontaliai (paguldytas) viena ant kitos. Tai pat naudinga žinoti, kad padangos, ilgai išbuvusios vienoje padėtyje, gali deformuotis, todėl rekomenduojama kartas nuo karto pakeisti jų padėtį ir apsukti kita puse.
Patarimai vairuotojams
Keli patarimai, kad vairuoti žiemą būtų saugu:
* Mažiausias leistinas žieminės padangos protektoriaus gylis Lietuvoje yra 3 mm, jei protektoriaus gylis yra mažesnis, netaupyk saugumo sąskaita ir įsigyk naują padangų komplektą;
* Atkreipk dėmesį į padangų pagaminimo metus – tai keturženklis skaičius, kurį rasi ant padangos, ovaliame rėmelyje už DOT žymens. Pirmieji su skaičiai nurodo pagaminimo savaitę, du paskutiniai – paskutinius du gamybos metų skaitmenis. Jei žieminės padangos nėra senesnės kaip 5 metai ir buvo saugojamos tinkamai, jaudintis nėra pagrindo;
* Nenaudojamą automobilį būtina perstatyti kas 3 mėnesius, kad išvengtum padangų įlinkimo;
* Jei žieminės padangos saugomos sumontuotos ant diskų, prieš uždedant jas reikia subalansuoti iš naujo;
* Keičiant padangas derėtų patikrinti ir automobilio važiuoklę ir suvedimą – netinkamas suvedimas reiškia blogesnius eksploatacinius padangos rodiklius ir greitesnį gumos dilimą;
* Reguliariai tikrink padangų slėgį! Kuo mažesnė temperatūra, tuo mažesnis santykinis slėgis palyginti su realiu slėgiu. Per mažas slėgis – sprogimo tikimybė, per didelis slėgis – prastesnis sukibimas;
* Jei viena padangų pora yra geresnė už kitą, visada jas dėk į priekį – nepriklausomai nuo varomųjų ratų!
Tikimės, kad padėjome Tau sužinoti šį tą naujo ir geriau suprasti platų žieminių padangų pasirinkimą. Kreipkis į profesionalius padangų pardavėjus – tokius kaip Riepas1, kurie padės išsirinkti geriausias žiemines padangas būtent Tau! Apsilankyk puslapyje www.padangos1.lt ir sužinok, kokias žiemines padangas akcijos kainomis siūlome šiandien!